Terkini:Maklumat daripada wakil Persatuan di Mekah

>> Monday, February 7, 2011

Visa

Saya sendiri tengok apa yang tertulis di dalam pasport mereka ialah 'Visa ziarah di bawah selia Konsulat dan hanya tertakluk di kawasan jeddah sahaja'.Jadi pertama mereka memang tidak di benarkan keluar dari Jeddah walau untuk ke Mekah dan kedua dari segi keselamatan jika apa-apa terjadi pada mereka ,maka Konsulat Malaysia yang bertanggungjawap.Maka,di harap jangan ada waris cuba bawa keluar mereka dari penempatan sekarang secara senyap-senyap tanpa memaklumkan pada pihak konsulat (atas budi bicara).

Tempoh visa mereka adalah 7 hari bermula tarikh mereka masuk ke Jeddah.Maka sayugilah kerajaan Malaysia perlu mengurukan para pelajar ini sewajarnya.

Pelajar-pelajar ini memang tidak di boleh keluar dari kawasan pagar asrama mereka,jadi bagi sesiapa yang mempunyai warisan di kalangan pelajar,mereka boleh datang berjumpa mereka di dalam kawasan asrama.

Bilangan

Sehingga malam inii,jumlah keseluruhan para pelajar lelaki,perempuan (berkahwain dan bujang)mungkin boleh mencecah 3000 orang lebih dan akan meningkat pada setiap hari.Kapasiti di sini seramai 7000 orang.

Senarai nama pelajar yang sudah berada di sini masih di kemaskini.

Keadaan

Asrama yang menempatkan para pelajar ini di Jeddah ialah di Madinatuh Hujjat.Bagi mereka yang pernah datang haji,ini adalah tempat transit' sementara bagi jemaah haji sebelum berlepas balik ke tanahair.

Pengurusan

Sekarang yang berkuasa penuh ialah Konsulat Jeddah di bantu oleh Tabung Haji.Malam tadi saya dan ahli KMJ dapat berjumpa dan berbual-bual dengan CEO Tabung hai Datuk Ismi.Ada juga staff tabung haji dari Malaysia (pihak atasan) yang datang.Kaunter kesihatan sudah di buka.Kaunter tiket MAS ada di buka tapi tempat amatlah terhad.(ini maklumat dari staff MAS yang ada di sana).

KMJ (kelab Malaysia Jeddah) malam tadi sudah membuka satu kaunter sumbangan.KMJ akan mewakili seluruh warga Saudi yang ingin memberi apa jua bentuk sumbangan.Tujuan KMJ ialah bagi membantu secara sukarela dan percuma kepada para pelajar.KMJ sudah ada senarai barang keperluan pelajar(yang di tulis sendiri oleh pelajar) dan akan di beli dengan jumlah yang banyak,kemudian pelajar boleh ambik secara percuma di kaunter KMJ.Malam tadi sudah bermula pelajar menerima sumbangan KMJ

Makanan

Para pelajar di beri makan percuma 3 kali sehari.Ada kedai mamak kecil di dataran asrama mereka.Di sini mereka berbelanja sendiri.

Kepulangan

Seperti yang di sebut di dalam berita di Malaysia,dan petang tadi di kuatkan lagi oleh kenyataan Dato Sri Jamil Khair ketika memberi taklimat di sini di hadapan para pelajar,dia memberitahu yang kerajaan Malaysia akan menanggung tiket pulang dari Jeddah ke Malaysia.Berita yang saya dapat tadi dari wakil pelajar,sudah ada yang berlepas pulang bagi mereka yang di kira kritikal seperti yang ada keluarga,anak dan yang kurang sihat.

Ada pun yang ingin membelikan tiket kepada pelajar,lebih sesuai membeli tiket dari Malaysia dan menghantar 'confirmatian number' kepada pelajar.Kita mengharapkan agar kenyataan yang di keluarkan menjadi kenyataan.Amin


SUMBER:http://www.facebook.com/notes/pmram-pusat/maklumat-daripada-wakil-persatuan-di-mekah/162105153839461

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP